Flying Skynyrdのブログ

映画や音楽、本についての雑文

聴き比べ ジョニとジュディ『青春の光と影(Both Sides Now)』

今日の「聴き比べ」は『青春の光と影(Both Sides Now)』です。

この曲ほど多くの人にカバーされた曲も珍しいです。

原曲はジョニ・ミッチェル(Joni Mitchell)ですが、最初に世に出たのはジュディ・コリンズ(Judy Collins)の方でした。

1967年のジュディのアルバム『Wildflowers』に収録されました。

当時の日本盤のレコードを見ると、曲名が「ボース・サイズ・ナウ」になっています。

その後シングルカットされ大ヒットしました。そして1969年には映画『青春の光と影(原題はChanges)』で使われました。それから日本でも『青春の光と影』というタイトルになったと記憶しています。この映画、観たことは観たのですが内容はほとんど憶えていません。「なんでこのタイトルなの?」という疑問は当時からありました。ティム・バックリーの曲が何曲か使われていました。

 

Both Sides Now

by Joni Mitchell

 

Rows and flows of angel hair

And ice cream castles in the air

And feather canyons everywhere

I've looked at clouds that way

 

But now they only block the sun

They rain and snow on everyone

So many things I would have done

But clouds got in my way

  

I've looked at clouds from both sides now

From up and down and still somehow

It's cloud's illusions I recall

I really don't know clouds at all

 

Moons and Junes and ferries wheels

The dizzy dancing way you feel

As every fairy tale comes real

I've looked at love that way

 

But now it's just another show

You leave 'em laughing when you go

And if you care, don't let them know

Don't give yourself away

 

I've looked at love from both sides now

From give and take and still somehow

It's love's illusions I recall

I really don't know love at all

 

Tears and fears and feeling proud,

To say "I love you" right out loud

Dreams and schemes and circus crowds

I've looked at life that way

 

But now old friends they're acting strange

They shake their heads, they say I've changed

Well something's lost, but something's gained

In living every day

 

I've looked at life from both sides now

From win and lose and still somehow

It's life's illusions I recall

I really don't know life at all

 

I've looked at life from both sides now

From up and down, and still somehow

It's life's illusions I recall

I really don't know life at all

 


Judy Collins - Both Sides Now (Official Audio)

 

そして映画が公開された年に本家のジョニ・ミッチェルがアルバム『Clouds』の中で発表しました。やっと本家の歌が聴ける、とウキウキしたものでした。いかにもジョニらしい歌唱でした。


Joni Mitchell - Both Sides, Now [Original Studio Version, 1969]

 

他にも多くの人がカバーしていますが、その中で特に気にいっていたのがニール・ダイアモンド(Neil Diamond)でした。この頃のニール・ダイアモンドは絶大な人気を誇っていました。「クラックリン・ロージー」「ケンタッキー・ウーマン」「チェリー・チェリー」「スウィート・キャロライン」などのヒットを飛ばしています。そのニールが1969年に発表したアルバム『Touching You, Touching Me』の中でこの曲をカバーしました。


Both Sides Now - Neil Diamond.

 

忘れられない青春の1曲でした。

 

それでは今日はこの辺で。