Flying Skynyrdのブログ

映画や音楽、本についての雑文

『Born Under A Bad Sign』A.キングとクリーム

今日の「聴き比べ」はブルースの名曲『Born Under A Bad Signです。

この曲はブッカー・T&ザ・G’Sブッカー・T・ジョーンズウィリアム・ベルが書いた曲で、最初にレコーディングしたのがアルバート・キング(Albert King)でした。1967年のことでした。この曲はビルボードの49位になりました。バックはMG’sが務めました。MG’Sがバックということで、この曲はソウル・ブルースの趣です。

その後この曲はアルバム『Born Under A Bad Signに収録されました。このレコードはスタックス・レコードの最初のレコードでした。ベスト盤的なアルバムで多くのヒット曲が並んでいます。

アルバート・キングはその後も多くのライブ・バージョンを残しています。

 

Born Under A Bad Sign

by Booker T. Jones & William Bell

 

Born under a bad sign

Been down since I began to crawl

If it wasn't for bad luck

You know, I wouldn't have no luck at all

 

Hard luck and trouble

Been my only friend

I've been on my own

Ever since I was ten

Born under a bad sign

Been down since I began to crawl

If it wasn't for bad luck

You know, I wouldn't have no luck at all

 

I can't read

I didn't know how to write

My whole life has been

One big fight

Born under a bad sign

I've been down since I began to crawl

If it wasn't for bad luck

I say, I wouldn't have no luck at all

 

That ain't lie, ah, oh

You know, if it wasn't for bad luck

I wouldn't have no kinda luck

If it wasn't for real bad luck

I wouldn't have no luck at all

 

You know wine

And women is all I crave

A big legged woman

Gonna carry me to my grave


Albert King - Born Under A Bad Sign

 

この曲は多くのミュージシャンにカバーされましたが、何といっても有名なのはクリーム(Cream)でしょう。1968年の3枚目のアルバム『Wheels of Fire』に収められました。


Cream Born Under A Bad Sign

 

まさに60年代です。

 

それでは今日はこの辺で。